VAGINAS UNITE del 1: ph-balans, kost och mens

 
 
 
 
Ni äger!!!! Det här blev bättre än jag någonsin hade kunnat föreställa mig och nu ska jag börja sammanställa alla era erfarenheter, tips och historier. Illustrationerna har bästa Sophie Whiskey Tango gjort. Massa kärlek!!
 
 
 
Att ha rubbad ph-balans är ett väääääldigt vanligt problem bland oss med fittor. Om det luktar lite surt och/eller om du har konstiga illaluktande flytningar och irritationer kan det bero på detta.

"I stort sett alla kvinnor upplever bakteriell obalans någon eller flera gånger i livet. Orsaken är att de naturligt förekommande mjölksyrabakterierna trängts undan av oönskade bakterier. Hos ytterligare en andel kvinnor kan den vaginala balansen variera över tiden beroende på partnerbyte, hormonförändringar, olämpliga underkläder, årstid, menstruation eller med det allmänna hälsotillståndet." 

♡ Har använt pH-balanserande, som finns som i små tuber som min sätter in som en tampong. Hade problem med pH-balansen efter jag började ha sex, och det hjälpte verkligen. Tog ett tag innan jag gick till apoteket, men det var så befriande att in och ba säga "hej jag har problem med pH-balansen där nere, vad rekommenderar du?" Fick hjälp av en urgullig dam och det var bara så himla härligt.

♡ Finns så mkt bra krämer och intimtvätt från rfsu t.ex. den som heter Daily Balance som bevarar en "optimal intimflora" och typ förebygger dålig lukt och håller det rent och mysigt!

♡ Jag har dödsmycket problem med konstigt ph-värde. Dvs konstiga flytningar som luktar vidrigt. Provat Apotekets grejer, intimtvål som ska motverka dessa problem och fått recept av läkare men inget hjälper!! Magisk huskur någon?

♡ Ett tips som är så himla bra som mamma lärde mig mot knäppa phvärden / svamp är att ha fil på snippy! Jag tog på en massa + doppade en tampong i fil och förde in och satte mig naken på en handduk i sängen och kollade på en film. Sen tvätta noga i dusch! Dagen efter va snippy som ny.

♡ Undvik tvål i fittan! Som torkar ut och dödar naturliga bakterier. Prova intimtvål eller helt enkelt ba skit i all tvål och tvätta med ljummet vatten eller olja (kokosolja, igen, min bästis som hjälper mig mot ALLT). Släng allt som är parfymerat!

♡ Återfukta! Ofta! Med intimolja eller naturliga oljor så som mandel- kokos- eller olivolja.

♡ Mitt bästa tips är luftiga byxor (typ chinos, kostymbyxor) och bomullstrosor som inte sitter åt samt att skippa trosor när du sover! Lufta, lufta, lufta!

♡ Tvätta inte för ofta! Min erfarenhet av det är att även om det känns märkligt och ohygieniskt så mår fittan så himla bra att få styra sin egen fest så att säga. Och att den vänjer sig vid detta efter ett tag. Tvätta hellre sällan än ofta!
 
 



♡ Filmjölk
♡ Hett vatten med citron (drick en stor kopp på morgonen. rensar ut bakterier och liknande)
♡ Syrade grönsaker
♡ Tranbärsjuice (speciellt vid urinvägsinfektion)
♡ Grapefrukt, citron och annan sur frukt
♡ Basisk mat
♡ Kan hjälpa att undvika: Jäst, socker, mjöl, potatis, ris och pasta.
♡ Probiotikatillskott
♡ Silicea
♡ Ecovag
♡ Femiflo

♡ Väteperoxid 3% ↓

En sak som typ RÄDDAT MITT LIV, inte bara mitt underliv, är VÄTEPEROXID 3%! jag hade problem med svamp, trodde jag, och barnmorskor skrev ut både tabletter och krämer mot det och köpt även receptfritt, men det blev inte helt bra... var inte som värsta svampinfektionen men lite irriterande hela tiden och vidrig lukt, antagligen för att jag har lång mens, över 8 dagar ibland som fuckar upp ph balansen. Jag fick veta när jag tillslut gick gråtandes till en seriös gynekolog att jag hade bakterier, alltså typ bakteriell vaginos i underlivet och det irriterade, gjorde så att jag fick ont av sex och luktade äckligt. Han skrev ut antibiotika till mig som han sa först skulle ge en svampinfektion, men sen förhoppningsvis hjälpa med bakterierna. MEN grejen med antibiotika är att det slår ut ALLA bakterier, även de goda(vilket resulterar i att svampen får mer plats att härja), så det hjälpte ju inte alls. Jag vart helt förkrossad och trots att jag slutat med p-piller som jag först trodde var boven så blev det ändå inte bättre. Men en dag läste jag på nätet om att många provat väteperoxid 3% från apoteket (kostar 30 spänn)och att det funkat mot bakterier i underlivet. Så även om det lät läskigt att köra upp nåt som är frätande i koncentrerad form så kände jag att jag ändå ville chansa... kunde ju ändå inte leva ett normalt liv med de problemen jag hade med underlivet. Så jag köpte en sån där röd öronvax pipett på apotket och blandade hälften väteperoxid 3% med hälften varmt vatten och sög upp det i pipetten för att sen spruta in i underlivet, först skummade det ut vitt skum (vilket det gör i kontakt med bakterier), jag tvättade även utsidan av underlivet med det som var kvar av blandningen och jag lovar DIREKT efter fick mitt underliv en jättefin färg och efter att jag gjort det några kvällar i rad så försvann all obehaglig lukt och jag kunde ha jätteskönt sex igen och jag svävade på moln! Yes jag kunde leva normalt och må bra! Hurra! För till skillnad från antibiotikan som slår ut ALLA bakterier, så slår väteperoxiden bara ut de dåliga men lämnar de bra bakterierna kvar, och då kan inte en svampinfektion utbryta.

♡ sen så tycker jag du kan gå in på en (bra!) hälsokost och säga som det är. jag berättade om mitt problem för en på en hälsokost och fick någon flaska med förjävligt äckligt innehåll som jag skulle dricka kanske 30 droppar om dagen av. det var kräkäckligt men hjälpte som tusan! minns dock inte vad den hette.


 
 
 

Så många av er som skrivit om menskopp! Den torkar inte ut som tamponger (tänk er att ta en tampong och gnugga mot tandköttet, inte så behagligt) och stänger inte in fittan så som bindor kan göra, vilket kan leda till svamp.

Jag sprang till apoteket samma dag jag fick min senaste mens och köpte en. Efter lite smärre krångligheter att få in den och ett jävla svärande satt den som en smäck! Och dag två hade jag fått in tekniken helt.

Förutom att menskoppen är bra för fittan, och dessutom en bra investering rent ekonomiskt, har den fått mig att känna mig så himla mycket närmre min kropp och min mens. Bara det att en kan hålla upp menskoppen framför sig och titta, lukta, granska, få ett hum om hur mycket en blöder och fascineras (jag blev nästan chockad över att det faktiskt var blod!!!! alltså det har jag ju alltid vetat men aldrig riktigt förstått), istället för att bara linda in tampongen/bindan i toapapper och ba bort bort bort ÄCKLIGT HEJDÅ! Patriarkatet och kvinnoidealen fått oss att känna att mens är fult och nåt en inte vill ta i med tång. Därför tycker jag att menskoppen är så feministisk.
 
En av er skrev också om Ellens Probiotiska tamponger som ett bra alternativ. Här är deras hemsida.
 
 

♡ Om en har massor med mensvärk men ingen fancy vetekudde så fungerar det megabra att fylla en petflaska med så varmt vatten kranen ba kan få ut och sedan lägga den på magen eller ryggen.

♡ Ett varmt bad

♡ Tigerbalsam (min bästa vän förutom kokosolja, som sätter igång blodcirkulationen och gör så att musklerna slappnar av. använder detta jämt mot stel nacke).

♡ Be någon raring om massage, eller lägg dig på rygg på en matta, dra upp benen i fosterställning och håll om och vagga från sida till sida. Det sträcker ut musklerna runt svanken och masserar.

♡ Ipren.

♡ P-piller eller minipiller kan också hjälpa mot mensvärk.
 


 

Endometrios är en sjukdom som drabbar ca 10% av alla kvinnor. Vad är det?


♡ En sak jag vill uppmärksamma är sjukdomen endometrios som är en sjukdom som bara kvinnor kan få. Den orsakas av att livmoderns slemhinna sitter på andra ställen och kan leda till jättemycket smärta och ofrivillig barnlöshet. Det som är värst tycker jag är att när vi tjejer klagar över vår smärta får vi oftast höra hemma eller på UMO att "det är vanligt med grov mensvärk innan en fått sitt första barn yadayada" MEN DET ÄR INTE ALLTID NORMALT?! Endometrios är jättesvårt att diagnostisera och hur mycket lättare blir det när våra symptom avfärdas såhär? dessutom är sjukdomen väldigt okänd vilket vi måste ändra på!

♡ angående endometrios: stämmer in i kommentaren ovan av emma. det jag tänkte var: har ni några tips för just mens (kostråd, olika ställningar för att lindra smärta osv osv)?

♡ om ni har problem med mensen och går till läkare för hjälp. ge er inte förrän ni fått den hjälp ni förtjänar, vet att det är fruktansvärt påfrestande och jobbigt att aldrig bli tagen på allvar. men sök gång på gång, det är värt det när en väl fått hjälp på riktigt.

Lyssna på "Endometrios - en osynlig sjukdom", av Ligga med P3.
 
 


♡  Om man som jag har dålig koll på när man hade mens senast och när ägglossningen är igång finns appen menskoll. Är som en menskalender där man anger när man har mens och när den slutar, hur man mår, när man har sex - allt för att man ska få bättre uppsikt! Tycker det är skönt att ibland inse att jag inte bara är jäkligt arg pga inget alls utan pga att det är en vecka kvar till mens och ba "jahaaaa det är därför allt är skit" så slipper man tappa hoppet totalt för det går ju faktiskt över.
 
 
 
 
 

Har ni fler tips? då är det bara å skriva
Puss jag älskar er!!
 

Kommentarer
Postat av: anonym

tipsar om denna att lyssna på detta om endometrios https://soundcloud.com/lttrdn/den-dolda-folksjukdomen än den länk du tidigare gett.

2014-04-10 @ 19:21:14
Postat av: Therese, faster alltså. :)

Asbra ämne som behövs!! Vi ska fan inte skämmas över en kroppsdel. Den som gör oss till de underbara varelserna vi är! Har ju gått igenom en besvärlig livmoderhalscancer och när man skrapar på ytan så är det väldigt många som har underlivsbesvär. Men vi ska skämmas och informationen är knapp. Så keep it up!

2014-04-10 @ 20:04:41
Postat av: Elin

åhh nu var det här ju mens-inlägget men känner att jag måste lämna ett till tips angående mensvärk (utöver alla fantastiska tips som redan skrivits)

NAPROXEN! kickar iprens ass. finns receptfritt på apoteket och har i princip räddat mitt liv. jag har sån mensvärk att jag ofta spyr/svimmar, och naproxen har verkligen hjälpt. ett annat tips är väl det gamla hederliga att ta värktabletten i tid - så fort en känner dendär molande känslan. då hinner den hjälpa innan helvetet sätter igång.

2014-04-10 @ 21:49:02
URL: http://silversprout.blogspot.se/
Postat av: Beatrice

Alltså, jag älskar dig för att du gör det här! (Och annars också, du är en av de coolaste jag vet)

2014-04-10 @ 22:20:15
URL: http://herbariumet.blogg.se
Postat av: saaaa

meeeeeeeeeeeeeeh, jag har förmodligen psoriasis eller någon annan hudsjukdom som för det mesta sitter i mitt underliv vilket gör att jag blir torr flagnar och spricker. Måste ta mig i kragen och göra någonting åt det, innan nör jag varit hos doktorer och liknande har jag bara fått någon salva som inte hjälper utskriven och sedan har det inte varit något mer med det

2014-04-10 @ 22:23:58
Postat av: Rebecka

TACK!!! Tack så mycket för att detta får en plats att höras, synas och diskuteras! Man är ju aldrig ensam om sina fittproblem och det är så jävla skönt att få veta det! Tack fina systrar och kram!!!!

2014-04-11 @ 08:31:15
Postat av: ellen

ÅH vad bra! det här är verkligen grejer man känner igen sig i, men inte vet någonting om. så sorgligt när man googlat runt och trott att man är den enda med problem, så är det SÅ många som har samma problem som en själv. TACK för det här.

2014-04-11 @ 10:07:35
Postat av: H

Enligt gynekolog jag snackat med så är även RFSUs intimtvättar sämre än helt enkelt olja och vatten. Brukar tvätta med olivolja i duschen och ibland smörja in med kokosolja på kvällen. Fittan blir mjuk och återfuktad samtidigt som den får hålla sin balans och sina bakterier som den vill! Bra tips!! Kokosolja på klittan är också guld. Innan pill eller efter för att inte få skavsår.
Samt: glöm aldrig att aldrig ha vaginalt sex efter du haft analt! Utan kondom som du slänger efter analt vill säga. Risken att få bakterier på både snoppen och i snippan är så stor. Kan leda till sjuuuukt mycket obehag för snippy. Glöm aldrig aldrig aldrig!
Kissa efter sex (vaginalt, oralt, pill) är också dödsbra. Då rensar fittan bort eventuella bakterier själv som annars kan vandra upp och ge dig urinvägsinfektion.

2014-04-11 @ 18:58:55
Postat av: Daniella Caspian

åhhh så bra!!

2014-04-12 @ 00:30:17
URL: http://vapenbroder.se
Postat av: Rebecca

Hurra för dig!

2014-04-12 @ 04:50:12
URL: http://magpie.blogg.se
Postat av: Linda

så jävla bra!

2014-04-12 @ 09:16:35
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Frida

Såååå bra inlägg!! Testar menskopp för allra första gången nu men tycker det är skitsvårt att få ut den? Försökte för en stund sen men gav upp och väntar nu på att den ska tröttna på att vara där inne... (obs har inte panik. än.) I övrigt älskar jag den!

2014-04-12 @ 11:17:07
Postat av: alwa

BÄSTA INLÄGGET NÅGONSIN. KÄRLEK TILL DIG<3

2014-04-12 @ 13:36:22
URL: http://photoandfantasy.blogspot.se
Postat av: Kajsa

Vill tipsa om att börja ta kokosolja eller olivolja som kosttillskott, alltså så att man får i sig 1-2 matskedar om dagen. Känner att det har hjälpt mig, mina menssmärtor inte är lika intensiva efter jag började med det.

Om du får senadrag tyder det på magnesiumbrist och det är ju en sorts muskelkramp, kan kanske vara med magnesiumtilskott mot mensvärk också?

Salvia- och/eller mejramte ska också vara bra att dricka innan man ska få mens för att hjälpa mot kramperna. Överlag kan jag rekommendera att lära sig mer om örter och vad de kan vara bra för och så där. Tänk vad mycket kunskap örtgummorna hade och hur sådant har nedvärderats i vår tid. Gillar häxeri.

Ett annat tips är att lägga sig på spikmatta för att lindra mensvärken. Om man skulle ha tillgång till bastu är det också najs att basta.


Älskar alla tips! + visste inget om endometrios, sjukt. Tack!

2014-04-13 @ 15:32:05
Postat av: Martha

Bra inlägg! Kommer med värsta långa PMS-kommentaren här för de som är intresserade.
Har själv haft mycket problem med mensvärk och deppighet innan varje mens (som värst två veckor varje månad, alltså mellan ägglossning och mens). Sprang hos läkare, gynekologer och Gud vet vad...fick P-piller som gav mig härlig magkatarr (tack!) och pallade till slut inte längre. Annars är det vanligt att nästa steg är antidepressiva ifall man har depp-PMS (som heter PDMS om jag inte minns fel). Hormonspiral kan tyvärr spä på deppigheten, annars funkar det oftast bra mot värk.
Hur som helst var det superöverjävligt i ett halvår. Tills jag sket i allt vad läkare hette och letade upp en akupunktör. Har testat det förut, när jag var 17 och igen när jag var 19. Då blev jag kvitt alla symptom i 9 månader efter första behandlingen och i 6 månader efter andra. Verkligen skönt! Kan rekommendera asmycket.
Den här gången var problemen mycket mer omfattande, jag var tio år äldre (då tar akupunkturen oftast inte lika bra) och jag var rätt stressad vardagen, vilket gjorde allt värre. Gick på akupunktur i tre månader denna gången, gjorde mig lugnare i humöret och hjälpte lite på alla fysiska symptom. Tänkte också mycket, pratade med nära och kära, prioriterade om i livet generellt. Mår mycket bättre idag. Är tillbaka till min normala PMS och slipper den superjobbiga.
Har lärt mig mer om mig själv, livet och hur stress, hormoner och signalsubstanser i hjärnan hänger ihop hos kvinnor. Var själv deprimerad för några år sedan och den här superduperjobbiga PMSen kom i och med att jag slutade ta psykofarmaka. Sen är stress en så extremt tung faktor när det gäller mensbesvär, det slår liksom ut alla andra balanser.
Lite husmorsknep:
Försöker komma ihåg att dricka mycket rölleka-te veckan innan mensen börjar. Det är kramplösande, funkar mot värken, men man måste ha de verksamma ämnena i kroppen innan smärtorna börjar så två koppar om dagen från 5-7 dagar innan mensen tills det att smärtorna är över. Det gör att jag kan ta Ipren en-två gånger istället för tre-fyra gånger. Har torkat röllekablommor själv, häller över kokhett vatten och låter dra i 10 min. Tror man kan köpa det i hälsokosten också.
När min mamma var ung hade hon mycket hjälp av att skippa animaliska produkter och stärkelse dagarna innan mens, alltså typ käka frukt och kokta grönsaker i 1-2 dagar (om man har regelbunden mens eller vet när värken kommer). Den typen av mat underlättar liksom för matsmältningen, så tarmarna inte behöver anstränga sig så mycket. Funkar tyvärr inte för mig, jag blir för slapp och svag av det.
Inget kan få min PMS att kicka igång som lågt blodsocker och för lite sömn. Så himla basic grej, men sååååå viktig.
Har både hört och läst att tillskott av D-vitamin och kalcium hjälper bra mot PMS i långa loppet. Tydligen har kvinnor med PMS ofta lägre värden av dessa ämnen än kvinnor utan mensbesvär. Man behöver inte käka piller heller: fisk är hyfsat D-vitaminrikt, ät 50-100g fet fisk varje dag, makrill, sill, lax. Sesamfrön innehåller asamycket kalcium, blötlägg fröna över natten (typ 1 dl frön 2 dl vatten), kör i mixer och sila för att få drickbar sesammjölk.
Ett sista tips är boken "Kaos i kvinnohjärnan" av Mia Lundin. Har inte läst den själv, men min akupunktör (som är något av en medicingumma) tipsade om den.
Oavsett hur man mår tycker jag man är sin egen bästa läkare. Man är sig själv närmast och vet bäst själv vad man pallar med, vad som hjälper och vad man har lust att testa eller inte. Följ den känslan, så blir det oftast bra så småningom.

2014-04-14 @ 08:40:37
Postat av: Emmy

Men vad gör en om en tycker att det gör ont att sätta in en tampong.. Känns megajobbigt eftersom när jag sagt till vissa vänner att det gör ont så har dem bah NÄE det göre inte alls?! Men jag tycker ju det. Jag vill jättegärna ha menskopp och använda tampong ibland för att det känns mer praktiskt men det har gjort så himla ont innan när jag fört in tampongen och ut. Känner mig nästan töntig för att jag inte har vågat riktigt använda tampong. Jag är den enda jag känner som använder binda. Men det känns inte alls som en grej jag vill göra framöver.. Hoppas de e ok att fråga sånthär.

2014-04-15 @ 03:09:38
Postat av: Lovisa

sjukt fina illustrationer i detta inlägg! Vem har ritat dem?

2014-04-15 @ 15:24:47
URL: http://lollsen.blogg.se/
Postat av: Ellioth

Jag har hört att kokos olja där nere är jätte dumt i längden. Typ sliter ut slemhinnorna. Dem sa det på en sexleksaks affär när jag frågade dem.

2014-04-15 @ 18:14:42
Postat av: Johanna

Alltså så bra inlägg!!!

2014-04-17 @ 22:45:51
URL: http://overklighet.blogspot.com
Postat av: julia

Emmy!! Jag har en kompis som också tycker att det gör ont att sätta in tampong, också att det är sjukt obehagligt och hon har även berättat att hon svimmat någon gång. Tamponger är inte för alla! Absolut inget konstigt med det!

2014-04-20 @ 20:59:10
Postat av: Linnea

fan vad detta e bra!

2014-05-13 @ 13:00:32
URL: http://celestacollective.com/linnea/
Postat av: Josephine

Dear God
Please make the boys vibrate

2014-05-14 @ 09:26:48
Postat av: Anonym

Så. Bra. Inlägg.

2014-05-15 @ 08:07:30
Postat av: Sofia

sjukt bra lista!!

hade själv sjukt mycket problem med svamp som liksom aldrig blev riktigt bra, provade miljoner grejer under 4 års tid men nu har det äntligen blivit bättre - och det enda som hjälpte var att jag slutade tvätta mig helt där nere. alltså inte ens med vatten, när jag duschar undviker jag helt att tvätta där nere, inte ens blaska med vatten, och sen blev det bättre. intimtvätt i all ära, lacatacyd verkade lindrande ett tag men prova att sluta tvätta helt om ni har problem. jag trodde verkligen inte att det var det som problemet eftersom jag kunnat tvätta mig sendan jag var barn utan att få svamp förrän senare, men är så tacksam nu att jag ändå provade det efter att jag verkligen provat allt annat. (dock ej väteperoxid?! får jag problem igen går jag till apoteket och inhandlar väteperoxid omedelbums!)

2014-05-16 @ 00:59:29
Postat av: Sofia

Älskar detta!

2014-05-17 @ 17:43:33
URL: http://allwomenshow.wordpress.com
Postat av: Anonym

Är du i sverige? Vill dricka kaffe m dig! /katya som tillfälligt tagit bort sin insta

Svar: hej! nej jag är i england men flyttar hem i juli typ!!
christina

2014-06-12 @ 18:47:54
Postat av: Katya

åh ok, får höra av mig då! :)

2014-07-11 @ 12:27:32
Postat av: Anonym

jag får asont i nedre delen av magen hela tiden, har flytningar som luktar vidrigt och det känns som urinvägsinfektion efter varje gång jag har sex. ibland behöver jag inte ens ha sex. Ibland till och med efter jag onanerat. Det värsta är lukten, kanske smärtan också. Har testat allt mot illa luktande flytningar och har ingen könis. Någon som är med om ungefär något liknande?? Huskurer någon??

Detta är ca det bästa jag varit med om, älskar dig och din blogg!!!!

2014-07-11 @ 17:28:47
Postat av: Anonym

Risk för långt och öppet.Jag har återkommande svampinfektioner jämnt. Fått fluconazol engångsposter och personer krämer utskrivet. Fri ett tag,sen är de dags igen. Svullet,ömt tjocka flytningar Mm. Vid sex blir man aldrig lika "våt" längre eller vad man ska säga. Haft samma partner i 3år. Skäms iaf. När ja tror de är borta och man har samlag, så tji då blir de friktion. Antingen av tjockt vitt som blir som flagnar på hans. Eller så rinner de ut som aa en lösare variant av fil. Vet inte hur mycket hjälp jag bett om på Gyn. Tänkte nu testa detta med kokosolja. Ska man bara smörja in där nere med enbart kokosolja. Jag har köpt kallpressad virgin olja från kung markatta. Är den ok till detta?
Sjukt bra inlägg du gjort. Guld värt.

Svar: Jag använder precis den så ja! Brukar smörja innan jag ska går och lägger mig och sova utan trosor
Christina

2015-04-04 @ 09:17:29
Postat av: Anonym

Hej. Jag undrar bara hur mycket väteperoxid du använde? Hur mycket väteperoxid och hur mycket vatten? Fyllde du den där "sprutan" helt full?

Svar: Halloj! Inte jag som använde det, tror kommentaren va anonym också :///
Christina

2015-06-18 @ 13:48:40
Postat av: Jessica

Hej!
Grymt härligt inlägg!!
Kan likt som många andra VARMT rekommendera väteperoxidlösning 3%. Det är billigt! Och Det funkar!
Hade problem med bakteriell vaginos under flera år som bara blev värre och värre. Får också svamp så fort jag behöver ta en antibiotika kur.
Numera har jag alltid en flaska i kylen, minsta känning så tar jag en doserings-spruta (gratis eller typ 10kr på apotek) lägger mig på rygg och sprutar in i muffen, låter verka nån minut och sedan får det rinna ut i toan.
Oftast räcker en sköljning vid snabbt ingripande! Annars kör morgon och kväll!

Kokosolja är också bra mot svamp! Innehåller kaprylsyra som också kan köpas som kosttillskott, men då går man ju miste om smörj-effekten :)

2016-11-02 @ 23:05:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0