yohio och mödomshinnan

hej läsers dags att blogga!!
 
 
jag är intervjuad i ett alldeles utmärkt fanzin som heter GÖRLCRUSH av briljanta cornelia werkelid. jag svarar på frågor om feminism och vad jag skulle göra om jag var stadsminister. här kan ni läsa.
 
om en vecka fyller jag tjugi!!! lista på tonårsgrejer jag ska passa på att göra den här veckan:
sova bort en hel vardag och ba vem bryr sig jag är teenager
äta godis till middag
kolla på cry baby och gråtrunka
bli jättefull på kopparberg mixed fruit-cider
göra ett blogginlägg med dagens outfit
 
 
igår när jag inte kunde somna lyssnade jag på p3 dokumentär myten om mödomshinnan. jag säger 4 av 5 på en informativ-skala och 5 av 5 på en arg och ledsen-skala. 
 
för övrigt har jag sett melodifestivalen 2014 på svtplay, jag älskar nour och jag älskar yohio!!! 
och hard candy, en film där ellen page spelar en tonårstjej som chattar med en äldre man & misstänker att han är pedofil så hon stämmer träff med honom för att förstöra honom ungefär. den va spännande och bra.
 
 
 
xx puss
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej, läste din lilla intervju och har bara en fråga (förrövrigt var den fin), det du sade att du ville sänka lönerna för män och mansdominerande yrken, menar du då till kvinnors nivå?
En annan sak som är intressant, tydligen, enligt den sociologiska tidskrften Acta-Sociologica så är tjänar kvinnor i kvinnodominerade yrken MER än vad män gör i mansdominerande yrken. MEN båda könen tjänar mes i yrken där fördelningen är så nära jämlik som möjligt!
puss och hej

Svar: hej! nej jag menar inte till kvinnors nivå utan jag menar att de ska mötas på mitten (läs: skrev innan att jag ville höja kvinnors löner). det där var intressant! har du nån länk du kan skicka? känner spontant att jag inte köper det dock. kvinnor tjänar mindre än män, kvinnodominerande yrken har och har alltid haft lägre status & drägliga förhållanden (deltids-anställning, nattskift) med hårt arbete och få friheter. sen beror det också på vad en ställer mot varandra - hur stor är löneskillnaden mellan dagisfröken (kvinnoyrke) och byggarbetare (mansyrke)? jag vet inte, kanske inte speciellt stor, kanske ingen alls? men jag tror att där har också klasstillhörighet ett finger med i spelet. om vi istället skulle ställa tex undersköterska (kvinnoyrken) mot låt säga: ekonom, vd, ingenjör (återigen mansyrken) är löneskillnaden hög. och även inom dessa ramar finns en löneskillnad - kvinnor i mansyrken tjänar mindre, och kvinnor i kvinnoyrken tjänar mindre än män.
skulle kunna utveckla mera men jag måste gå och jobba nu! svara gärna om du läser detta och säg vad du tänker! puss å kram
christina

2014-02-04 @ 11:58:40
Postat av: martina

De där tonårsgrejerna gör jag ju fortfarande, ooops :O
mvh 22årig hagga :)

2014-02-05 @ 15:53:29
URL: http://hector.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0